Představení badatelsky orientované výuky
Badatelsky orientovaná výuka je činnost učitele a žáka zaměřená na rozvoj znalostí, dovedností a postojů na základě aktivního a relativně samostatného poznávání skutečnosti žákem, kterou se sám učí objevovat a objevuje. (dle Dostál, J. Experiment jako součást badatelsky orientované výuky. Trends in Education. 2013. s. 9 - 19. ISSN 1805-8949)
Pro praxi vhodnější se jeví vymezení badatelsky orientované výuky pomocí aktivních sloves (resp. nedokončených sousloví) charakterizující činnost žáků při tomto druhu výuky:
- pozorují průběh experimentu, jevu, děje.
- komentují experiment, jev, děj.
- kriticky posuzují výsledky experimentu, jevu, děje.
- srovnávají výsledky experimentu či jevu…
- vyvozují závěry na základě práce s literaturou, na základě vlastních či pozorovaných experimentů.
- formulují hypotézy a pokouší se je dokázat či vyvrátit.
- experimentují, aby doložili či vyvrátili nějaké tvrzení.
- posuzují alternativy řešení…
- plánují zkoumání, pozorování i experimentování, aby dospěli k výsledku
- správně postulují východiska práce
- vytvářejí modely dějů a jevů, modelují reálné situace s patřičným zjednodušením…
- posuzují chyby vznikající při experimentu a navrhují jejich minimalizaci.
- kriticky pracují s textem, srovnávají různé literární prameny…
- adaptují předměty k jinému použití…
- hledají improvizované řešení problému, nastalé situace.
- kriticky diskutují s ostatními, formulují kauzální následky, logisky argumentují…
Přirozeným důsledkem výše uvedeného je i změna práce učitele, který nepředkládá hotový výsledek k zapamatování, ale používá prvků konstruktivismu, při kterém si daný výsledek formulují (konstruují) žáci sami, a volí takovou strategii výuky (metody a formy práce), při které mohou žáci konat činnosti zmíněné výše. Míru zapojení učitele do procesu badatelsky orientované výuky je možné klasifikovat do několika tříd:
- učitel jako pouhý tvůrce učebních úlohy, které je možné považovat za badatelské (vnější role)
- učitel jako moderátor badatelského úkolu (klade návodné otázky, posouvá žáky k cíli, nabízí a rekapituluje možnosti řešení apod.) (nezávislá role)
- učitel jako vědec, partner žáka (iniciativně se zapojuje do zkoumání, experimentování apod. rovnocenně po boku žáka) (vnitřní role)
Rady pro učitele k zavádění badatelsky orientované výuky
- Nezadávejte z počátku příliš složité úkoly „badatelským způsobem“; pro začátek se hodí krátké projekty, otevřené úlohy, popř. dokládající experimenty s využitím několika málo základních laboratorních operací a s omezeným množstvím pomůcek.
- Při badatelské práci by měl mít každý student laboratorní deník – důsledně kontrolujte smysluplnost zápisků a na jeho vedení trvejte – je to základ vědecké práce.
- Zvažujte práci ve skupině – optimální skupinky jsou 4–5 členné (ve větších skupinách dochází k problematickému dělení práce a paradoxně k prodloužení vlastní činnosti, v menších skupinkách se těžko prosazují většinové názory, nediskutuje se). Jako vhodné se jeví nechat studenty ve skupině zvolit vedoucího, který nese odpovědnost za rozdělení úkolů (a popř. i za prezentaci výsledků).
- Pokud to jen trošku půjde, zapojte do badatelské výuky i subjekty z okolí školy (firmy, obec, církev, …) – studenti jim mohou poskytnout cenná data a zároveň budou silněji motivováni.
- Při specifikaci tématu buďte studentům k dispozici jemným moderováním probíhající diskuse. Nezasahujte do ní příliš ostře.
- Předem studentům sdělte, co bude předmětem hodnocení – nemusí to být vždy pouze výsledek…
- Dbejte důsledně na dodržování zásad hygieny a bezpečnosti práce. Jakékoliv podceňování v tomto směru je vědomým hazardem.
- Pokud budou studenti potřebovat pomoc, neodmítejte ji. Mnohdy bude třeba připravit i speciální laboratorní měření, která vám zaberou část volného času.
- Zapisujte si témata i indukce a motivace badatelsky orientované výuky – obdobně se to může podařit i v dalších letech.
- Na závěr každé badatelsky orientované výuky si vytvořte dostatečný časový prostor k závěrečnému shrnutí dosažených výsledků – každý student by měl být schopen stručně shrnout, co dělal, jak dělal a co zjistil.
- O zavádění badatelsky orientované výuky informujte vedení školy. O realizovaných akcích informujte ve výroční zprávě školy, resp. na webových stránkách.